Friday, December 7, 2012

KARANGAN CONTOH 3


Tulis sebuah syarahan yang bertajuk “Masalah Pencemaran Udara di Negara Kita

Salam sejahtera tuan pengerusi majlis, guru-guru dan pelajar semua. Tajuk
syarahan saya pada pagi ini ialah “Masalah Pencemaran Udara di Negara Kita.

Hadirin sekalian,

            Masalah pencemaran udara yang wujud di negara ini semakin meruncing. Bukti betapa seriusnya kemelut ini boleh disaksikan menerusi pelbagai laporan akhbar media massa terutama media cetak kita. Malah, pencemaran yang berlaku di negara ini bukan setakat melibatkan udara sahaja tetapi air dan juga di daratan.

          Antara faktor yang menyebabkan masalah udara kita tercemar ini ialah pelepasan asap dari kilang dan kenderaan. Jumlah bilangan kenderaan di negara ini terus meningkat saban tahun. Manakala pihak kilang pula secara berleluasa melepaskan asap toksik kilang mereka tanpa bimbang disaman atau ditahan oleh pihak berkuasa.

Hadirin sekalian,

          Untuk mengatasi masalah ini, pihak kerajaan hendaklah bertegas dengan mereka yang melanggar undang-undang kualiti alam sekitar di negara ini. Pihak berkuasa perlu mengenakan hukuman penjara selain denda yang kadangkala begitu murah untuk dibayar oleh syarikat-syarikat ini. Satu pemeriksaan mengejut juga perlulah dijalankan oleh pihak berkuasa dalam usaha menangani isu ini.

         Selain itu, masyarakat juga perlu berubah terutama sikap tidak peduli mereka itu. Semua ahli masyarakat hendaklah membuat laporan jika ternampak sebarang tindakan mencemarkan udara kita seperti pembakaran terbuka kepada pihak berkuasa. Sikap seperti inilah yang akan memudahkan pihak berkuasa untuk memantau tindakan-tindakan tidak bertanggungjawab sesetengah pihak itu.

        Kesedaran tentang bahaya pencemaran udara ini juga perlu dipupuk sejak kecil. Kanak-kanak terutama di bangku sekolah renda hendaklah diterangkan bahawa udara amat bernilai buat kehidupan manusia. Sikap menanam kesedaran pada peringkat awal ini pasti memberi impak kepada mereka apabila dewasa kelak.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.