Friday, December 7, 2012

KARANGAN CONTOH 4

Lengkapkan perenggan pendahuluan di bawah ini supaya menjadi cerita yang menarik.
             Azman sedang mengulang kaji pelajaran di rumahnya bersendirian. Jam di dinding menunjukkan pukul 10 malam. Ibu dan ayahnya masih belum pulang dari pasar malam. Tiba-tiba Azman terdengar jeritan meminta tolong. Aku segera....... 

Mulakan Aku segera......... 

               Aku segera membuka tingkap rumah. Suara meminta tolong itu jelas datangnya daripada rumah jiranku, Makcik Siti. Aku memanggil ayah dan ibu jika mereka sudah pulang tetapi tiada jawapan dari bilik mereka. Aku terpaksa membuat keputusan sendiri kerana pasti Makcik Siti dalam kesusahan.

              Aku bergegas ke rumah Makcik Siti lalu mengetuk pintu tetapi tiada jawapan. Aku segera menendang pintu itu sehingga terbuka dan ternampak Makcik Siti sedang mengerang kesakitan. Muka perempuan tua itu mengerut menahan kesakitan yang pastinya begitu menyakitkan. Namun, mataku segera ternampak seekor ular tedung tidak jauh dari tempat Makcik Siti itu.

              Aku mula faham bahawa Makcik Siti menjerit kerana ternampak ular itu tetapi kini dia pula telah dipatuk dan pastinya bias ular itu mula memasuki system peredaran darahnya. Aku perlu bertindak pantas dan tindakan pertama sudah pasti untuk menghalau ular itu daripada terus menyerang kami berdua. Kayu penyapu di tepi dinding segera aku capai lalu aku menolak ular itu ke arah pintu supaya aku boleh memberikan bantuan kepada Makcik Siti.

              Aku segera memeriksa denyutan nadi di tangan Makcik Siti dan mendapati denyutan nadinya masih ada walaupun wanita itu kelihatan sudah pengsan agak lama. Bunyi kereta di luar menandakan ayah dan ibu sudah kembali dari Bandar. Aku segera mendapatkan mereka lalu menceritakan perkara yang sebenar. Ayah dan aku mengangkat Makcik Siti untuk dibawa ke hospital dengan kereta ayah.

              Sebaik sahaja sampai di hospital, aku segera memberitahu doktor bahawa Makcik Siti telah dipatuk oleh seekor ular tedung supaya doktor boleh memberikan ubat anti bisa yang sesuai. Kami menunggu di bilik menunggu sementara pihak doctor cuba menyelamatkan jiran kami itu.

             Hampir sejam kemudian, doktor itu kembali dan memberitahu bahawa Makcik Siti berada dalam keadaan baik sambil mengucapkan terima kasih atas kepantasan aku bertindak terutama memberitahu tentang jenis ular yang mematuk jiran aku itu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.