Friday, December 7, 2012

KARANGAN CONTOH 2


Tulis sebuah karangan yang bertajuk “Komputer dan Peranannya‟.

           Komputer sudah menjadi sinonim dengan kehidupan moden zaman ini. Hampir semua pejabat malah individu memiliki sebuah komputer untuk menjalani kehidupan hariannya. Jadi, apakah perana-peranan komputer yang sebenarnya?

           Komputer juga boleh digunakan untuk meningkatkan prestasi pendidikan pelajar di sekolah. Kalau kita lihat sudah ada banyak halaman web yang menjadikan subjek pelajaran sekolah sebagai bahan kandungannya bersama-sama penggunaan komputer yang semakin meluas dalam kalangan guru ketika mengajar pelajar. Oleh itu, komputer berperanan untuk mendidik pelajar dengan kaedah yang lebih mudah dan menarik.

            Malah, komputer juga boleh merapatkan atau memudakan hubungan antara manusia terutama hubungan jarak jauh. Ibu bapa yang tinggal berjauhan dengan anak mereka kerana anak melanjutkan pelajaran di luar negara boleh menggunakan program tertentu di komputer untuk berkomunikasi lalu menjalin hubungan rapat dengan anak mereka. Jadi, komputer memastikan hubungan antara sesama manusia itu terus berlaku walaupun faktor geografi memisahkan mereka.

            Tambahan pula, komputer memudahkan seseorang untuk mendapatkan apa-apa maklumat terkini dengan cara yang pantas serta mudah. Semua maklumat sudah siap wujud di dalam rangkaian internet yang boleh diakses menerusi komputer di mana-mana tempat pun di dunia ini. Jelaslah, komputer membolehkan seseorang itu memperoleh maklumat yang betul lalu tidak melakukan kesilapan dalam keputusannya.

            Konklusinya, komputer menjadikan kehidupan manusia lebih selesa dan mampu mencapai satu tahap yang memuaskan. Semua pihak hendaklah bekerjasama untuk memastikan penggunaan komputer ini dialami oleh semua lapisan masyarakat. Rakyat negara ini harus celik komputer jika mahu bersaing dengan masyarakat luar.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.